Följ 13 Day-Baggi valpars äventyr genom livet! Födda 15/12-08


Ömsom vin, ömsom vatten…
18 oktober 2009, 6:53 e m
Filed under: Uncategorized

Elva har fått några irriterande unghundsfasoner, t.ex. att springa emot hundar vi möter och skälla, om jag inte hinner förekomma. Om jag rannsakar mig själv så beror det nog på att jag har börjat släppa uppmärksamheten. Skärpning med andra ord. Hon har dock blivit betydligt lugnare inne, och sover ganska mycket. Kanske skendräkt, eller så börjar hon bli vuxen. Struntsamma, det är ganska skönt.

Idag har jag o Amelie med Yoshi träffats och tränat en stund. Alltid roligare när man är två, och vi bor ju så nära varandra, så vi ska försöka träna ihop framöver när tillfälle ges. Systrarna är så lika både till utseende och sätt.

En till jakt har vi varit på, en fantastiskt fin dag ute i skärgården. Det sköts ganska lite, vilket var perfekt för mig eftersom jag fick chansen att ägna mig mycket åt Elva när vi stod på passen, träna några steg fotgående här o där, belöna passiviteten och försöka se till att hon höll sig lugn när det sköts. Tendensen finns att varva upp lite och ”flytta fram positionerna” när det skjuts och när jag skickar Iris, men i stort sett går det ändå bra tycker jag. Hon fick även göra premiär på en nyskjuten fågel som hon markerade och simmade ut och hämtade så fint, ivrigt plaskande. Hon hämtade även spontant en and som jag hade smugit ut åt henne när vi gick på eftersök. Vad glad jag blev (ja, hon också)! Hon har ju lite problem med vilt, och då är det skönt att se att det iallafall funkar utan problem när det är nyskjutet. Har även tänkt lägga in en högre växel med träningen med kallt vilt nu, massor med mängdträning tror jag på.

När vi tränar har hon börjat ta sig lite friheter i fotgåendet med att gå upp lite väl långt fram etc, så nu gäller det att bli ännu mer petnoga. Svårt!!! Jag är ingen noggrann person, men försöker se detta som en utmaning… Tur att vi har våra träningar hos Ingela, det är bra för träningsmotivationen när det gäller de små detaljerna.  Apropå det, hur går det för er allihop med Ingers utmaning :-)?

Ha det så skönt i höstsolen!

önskar Boel & Elva


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Åh, vad roligt Boel, att det fungerade på jakten. Jag har inte haft med Douglas på ”riktig” jakt ännu, eftersom han lätt stressar upp sig. Idag har han dock varit med på älgdrev och sprungit otroligt mycket. Vi hade dock några små övningar = ”hämta kastad handske”, vilket fungerade utmärkt. Vi har haft en sorglig vecka här hemma, Sara är borta, vilket påverkar oss alla. Så träningen har blivit eftersatt.
Ser som alltid fram emot tisdagen med träning hos Ingela.
/ Inger & Douglas

Kommentar av Inger

Åh vad tråkigt Inger! Vi tänker på dig. Så sorgligt när man måste ta beslutet!

Kul Boel att det funka bra att ha med Elva. Benny blev lite klängig på mig under skyttet men de är ju inte så gamla än.
Utmaningen har vi faktiskt inte tränat. Dock lite annan stadga mm. sparkade tennisboll framför mig samtidigt som Benny var under fotkommando. SVÅRT sa BennyBula. Det spritter i kroppen på de unga små 😉
Vi har varit och kikat på Retrievermästerskapet i dagarna två. Tyvärr gick det inte så bra för mormor Kitty. Benny har minglat lite med mig vid tillfälle. Han blir fortfarande otroligt GLAD och viftar på hela kroppen till alla människor och hundar. Jobbigt då det typ är 50 personer och nästan lika många hundar 🙂
Vår träning har också blivit lite eftersatt men i veckan hoppas vi kunna träna på lite. Jag är hemma på dagarna i veckan utom på torsdag så har någon tid och lust så är ni jättevälkomna hit för lite gemensam träning.

Ha det gott!
Jill

Kommentar av Jill

Hallå!
Måste prova detta med tennisbollen och fot… Vore jättekul att komma ut o träna i veckan, men tiden räcker inte riktigt. Förhoppningsvis senare i höst!
//Boel

Kommentar av baggiday




Lämna en kommentar